lördag 4 maj 2013

Första dagen

Ja då är jag äntligen på gång med min trädgårdsblogg. Det kommer mest att handla om våran trädgård, men det blir nog en del inlägg om resor, mat, pyssel och min underbara familj. Vi flyttade 2004 efter 22 år hem till Dalarna och Söderbärke efter att jag och min man flackat runt halva Sverige med studier och jobb. Vi köpte en mindre hyresfastighet med tre lägenheter och två butikslokaler, varav en var uthyrd till byns frisör. Sedan dess har mycket hänt. Hela huset har byggts om till en enda stor villa. Frisören och butikslokalerna är borta. Som ni förstår var det inte så värst mysigt runt huset, någon trädgård fanns inte. Två gamla äppelträd, rabarber, en övervuxen kompost och en massa gullris, och en knöcklig asfaltsparkering framför huset. Men vi tyckte det hade potential. Under många år har vi renoverat, dränerat, byggt garage, pergola, växthus och nu håller vi på att slutföra en glasad veranda. Under de här åren har jag arbetat med att anlägga en trädgård och det är det bästa jag börjat med i hela mitt liv. Jag har gjort många olik saker, haft olika jobb, bott på många platser men aldrig trivts så bra som nu. Livet med min familj i vårt hus med våran trädgård i Söderbärke är fantastiskt. Jag är mitt livet och har hamnat så rätt. Jag studerade vid Uppsala Universitet till arkeolog och jobbade med det i 10 år, men av olika anledningar gör jag inte det idag. Då hade jag också händerna i jorden och skit under naglarna men det var inte rätt sätt att arbeta med jorden för mig. Nu är inte trädgård mitt yrke utan min hobby, vilket gör att jag tror att jag uppskattar det mer och på ett annat sätt. 

Trädgården är livsviktig för mig. Den ger mig sådan ro och tillfredställelse. En plats för både hårt fysiskt arbete, vilket jag gillar, och lugn och ro för själen och tankarna. Att få börja dagen med en rundvandring i trädgården och kaffekoppen i handen är underbart. Likaså att komma hem från jobbet och gå in i växthuset och se hur allting mår. Det är ofta de små enkla tingen och stunderna som är det bästa.
Trädgårdsintresset har också gett mig nya vänner, jag är med i en lokalförening till Svensk Trädgård som heter, Barkens Trädgårdssällskap. Framför allt har jag fått så mycket ny kunskap och eftersom jag är en kunskapstörstande person och har så alltid varit så är det fantastiskt roligt och stimulerande att ständigt lära sig nya saker. Trädgården tar mig till nya platser och ger mig möten med nya människor.

Så jag kommer att skriva om dessa möten, trädgårdsbesök, egna odlingar, rostigt & roligt pyssel, min nya trädgårdskompis katten Figo, drömmen om ett orangeri och mycket mera.
Lägger in lite bilder på hur det såg ut innan allt började, så kommer det mer allt eftersom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar